Kampania jest wyjątkowa z kilku powodów. Po pierwsze, projekt kampanii został opracowany przez uczniów z XXIII Liceum Ogólnokształcącego im. ks. prof. Józefa Tischnera w Łodzi – zwycięzców konkursu „Znajdź Haka na Raka”. Jest to pierwsza w Polsce kampania skierowana do mężczyzn dotycząca raka prostaty. Za realizację pomysłu odpowiadali specjaliści z Fundacji Komunikacji Społecznej.
W Polsce rak prostaty codziennie zabija 10 mężczyzn. Najskuteczniejszą metodą przeciwdziałania wysokiej
śmiertelności wśród populacji męskiej jest wczesna diagnostyka, a tym samym wykrycie choroby w jak najwcześniejszym stadium. Z roku na rok wzrasta tempo zachorowalności na raka gruczołu krokowego.
Według danych Centrum Onkologii aż 7,11% ogółu zgonów na nowotwory złośliwe stanowią zgony na raka gruczołu krokowego.2 Odsetek ten z roku na rok rośnie, a wynika to m.in. z niskiego poziomu świadomości mężczyzn znajdujących się w grupie zagrożonej ryzykiem, a także wstydu jaki niesie ze sobą choroba. Program „Mam Haka na Raka” stara się zmienić te statystyki. Mam nadzieję, że dzięki współpracy z Państwa rozgłośnią będziemy mogli przełamać barierę wstydu i zachęcimy mężczyzn do wizyty u lekarza.
Patronat honorowy nad akcją objęli Minister Zdrowia, Minister Edukacji Narodowej, Polskie Towarzystwo Urologiczne, Rzecznik Praw Dziecka, Przewodniczący Sejmowej i Senackiej Komisji Zdrowia. Organizatorem programu jest Polska Unia Onkologii. W program zaangażowanych jest również wiele organizacji pacjentów m.in.: Stowarzyszenie Mężczyzn z Chorobami Prostaty „Gladiator” oraz Fundacja „Wygrajmy Zdrowie”.