- Nasze stoisko odwiedziła ogromna liczba gości zainteresowanych zakupem – zarówno osób prywatnych jak i instytucji – mówi Rafał Ładziński, kierownik zespołu badawczo-rozwojowego, dyrektor projektu Flaris i współwłaściciel firmy Metal-Master, która wykonała odrzutowiec – Jesteśmy bardzo zadowoleni z ogromnego zainteresowania Flarisem. Chcielibyśmy także podziękować za duże wsparcie i ciepłe słowa, jakie otrzymujemy.
Samolot pomyślnie przeszedł już próby naziemne. Do pierwszego lotu Flaris Lar 1 wystartuje jeszcze w tym roku. – Z produkcją chcemy ruszyć w przyszłym roku. Zaczniemy od 10 sztuk rocznie. Potem będzie to kilkadziesiąt egzemplarzy – informuje Rafał Ładziński.
W przyszłym roku planowane jest certyfikowanie pierwszych dwóch samolotów w kategorii S1 specjalny a za 3 lata certyfikacja wg EAZA i FAA. Sprzedaż samolotu ma zostać uruchomiona w przyszłym roku, w kategorii S1.
FLARIS LAR 1 jest pierwszym na świecie biznesowo-rodzinnym odrzutowcem, który został wykonany w najnowszych technologiach preimpregnatów węglowych. Dzięki zastosowanym innowacjom powstała wybitnie lekka, a jednocześnie wytrzymała konstrukcja.
FLARIS LAR 1 to bezkonkurencyjny w skali globalnej ultralekki odrzutowiec, który już wkrótce ma szansę stać się nową wizytówką polskiej lotniczej myśli konstruktorskiej. Ten bezkompromisowy środek transportu i bezkonkurencyjny w globalnej skali produkt ma szansę stać się polskim hitem eksportowym.
– Przewagą naszego projektu jest innowacyjność. FLARIS LAR 1 to konstrukcja nowatorska w skali światowej. Nie ma obecnie na rynku takiego samolotu – podkreśla Rafał Ładziński.
Podczas 50. International Paris Air Show Le Bourget stoisko Flaris Lar 1 odwiedził m.in. Tomasz Orłowski – ambasador Polski we Francji i Księstwie Monako, wiceminister Obrony Narodowej Generał Waldemar Henryk Skrzypczak, posłowie: Waldemar Jan Sługocki, Jerzy Materna, Adam Krzysztof Kępiński, Piotr Paweł Ołowski – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego i poseł na Sejm, prof. dr hab. inż. Krzysztof Jan Kurzydłowski – dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, przedstawiciele Ambasady Kanadyjskiej i inni.
Flaris LAR 1 tworzy więc nową kategorię samolotów ultralekkich. Przeznaczony jest dla osób podróżujących w celach biznesowych lub turystycznych. Flaris LAR 1 łączy w sobie przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu, właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca (prędkość i zasięg). Jest intuicyjny w pilotażu, przygotowany do operowania jednoosobowego, a do jego pilotowania wystarczy licencja turystyczna.
FLARIS LAR 1 to konstrukcja nowatorska w skali światowej. Jest aż o tonę lżejszy od analogicznych samolotów konkurencji, zużywa więc znacznie mniej paliwa, a przez to jest przyjazny dla środowiska i minimalizuje koszty podróży. Wydajność i ekonomia samolotu jest wypadkową wybitnie niskiej masy startowej, nowoczesnego napędu i wyjątkowej aerodynamiki.
FLARIS LAR 1 jest bezpieczny w użytkowaniu. Dzięki wyjątkowej, porównywalnej z szybowcem doskonałości aerodynamicznej i jednobryłowemu kadłubowi w kształcie kropli, FLARIS LAR 1 może przy wyłączonym napędzie pokonywać lotem ślizgowym 18 km na każdy kilometr utraty wysokości i znaleźć przygodne lądowisko. Samolot jest dodatkowo wyposażony w nowoczesny spadochronowy system bezpieczeństwa, umieszczony w części nosowej.
Dzięki szybko i łatwo demontowanym skrzydłom a także wyjątkowo krótkiemu startowi i lądowaniu (zdolność operowania z krótkich, trawiastych pasów lub małych lotnisk) można ominąć duże lotniska i dolecieć najbliżej celu podróży.
FLARIS LAR 1 proponuje nową jakość w transporcie prywatnym. Dopełnieniem filozofii stworzenia osobistego środka transportu jest umożliwienie jego posiadaczom, wykreowania własnej grafiki na powierzchni samolotu, która podkreśli indywidualny charakter odrzutowca i wyrazi osobowość właściciela.
Nowatorskie rozwiązania zastosowane w konstrukcji samolotu chronione są 8 patentami uzyskanymi przez polską firmę Metal-Master.
Tak ambitne wyzwanie, jakie postawili przed sobą twórcy odrzutowca FLARIS LAR 1, wymaga współpracy z najlepszymi polskimi konstruktorami w branży lotniczej. Do współpracy zaproszeni zostali więc wybitni polscy specjaliści od aerodynamiki i mechaniki lotu. Głównym konstruktorem został wybitny konstruktor z ponad 50-letnim stażem mgr inż. Andrzej Frydrychewicz, twórca takich samolotów jak ponadczasowa Wilga, Kruk oraz Orlik.